A paleolit életvitel, életsílus

A paleolit táplálkozás

A paleolit táplálkozás része a paleolit életstílusnak. A paleolit étrenddel visszatérünk az őseink egészséges étkezési szokásaihoz. Sokféle húst eszünk, tojást, gombát, halakat és egyéb vízi állatokat, magvakat (kivéve a földimogyorót), amelyekhez gyümölcsöket és zöldség féléket fogyasztunk. Nem eszünk gabonaféléket, mert ezek magas glikémiás indexű és telítettségű anyagok, amelyek rendkívüli terhelés jelentenek a szervezetünk számára, a búza, árpa, rozs, zab glutén tartalma pedig szintén sok embernek betegíti meg a szervezetét. Kerüljük a rizst, burgonyát, kukoricát és a kölest. Nem fogyasztunk hüvelyeseket, mert ezek lektin tartalma számos problémát okoz. A lektin tartalom miatt káros a szója és a földimogyoró is. A tejben található egyes összetevők (BMC7, amely a tej kazeinjéből keletkező, immunológiailag aktív vegyület, IGF-növekedési hormon) növelhetik az autoimmun betegségek, cukorbetegség, hirtelen szívhalál, mell- és prosztatarák kifejlődését. Ezért a tej és tejtermékek fogyasztása nem ajánlott, kivéve a sajtot (mivel a sajtgyártásban nem használják a tejsavót, amely tartalmazza a káros fehérjéket). „A tejet a borjúra „tervezték”, nem pedig emberi fogyasztásra” – Szendi Gábor. Minden hidrogénezett olajat és margarint elkerülünk, helyettük a kókuszolaj, repceolaj, olíva olaj, lenmagolaj és dióolaj szerepel a konyhánkban. A hidegen sajtolt olajakat részesítjük előnyben, és nem vetjük el a zsírokat sem.

A természetes mozgás

A mozgás, mint a paleolit életstílus másik pillére. Nincs annál természetesebb, hogy az őseink a paleolitban rengeteget mozogtak. Izmaikat zsákmányszerzésre, önmaguk megvédésére, életterek építésére stb. használták. Rendszeresen, minden nap. Nem elektromos kütyükkel mozgatták izmaikat, és nem mindenféle „műeszközökkel” építgettek pl. kocka hasat maguknak, hanem az evolúció által kialakított testüket rendeltetésszerűen használták. Az ilyen típusú mozgás (futás, úszás, gyaloglás, mászás, húzódzkodás stb.) a paleolit életstílus hozzátartozója. Ezt a szemléletet követik például a hazánkban is egyre népszerűbb CrossFit klubok. Egyre többen követik a funkcionális edzést. A funkcionális fitnesz olyan edzésformát jelent, melynek rendszeres végzésével könnyebb elvégezni a hétköznapi rutinfeladatokat. Mindezt olyan eszközök segítségével éri el, melyek biztosítják a mozgásteret, és nem korlátozzák olyan mértékben a szabad mozgást, mint például az edzőtermi súlyzós gépek. A funkcionális fitnesz az izmok szimultán működését célozza, magában foglalva az egyensúly és a koordináció fejlesztését is, valamint a testsúlycsökkentés előmozdítását.