Honnan ered a paleolit étrend?

A modern ember (homo sapiens) 2,5 millió éven át vadászó-halászó-gyűjtögető életmódot folytatott. Ezen hosszú idő alatt őseink szervezete tökéletesen alkalmazkodott a vadászó- halászó-gyűjtögető, vagyis a paleolit étrendhez. A vadászatból húsokhoz, a halászatból halakhoz, rákokhoz, kagylókhoz, a gyűjtögetésből pedig gyümölcsökhöz, zöldségekhez és különféle magvakhoz jutottak - ezeket ették. A vadon élő állatok húsának, a vízi élőlényeknek és a rengeteg gyümölcsnek és zöldségnek a fogyasztásához alkalmazkodott szervezetünk; ezeket könnyen meg tudjuk emészteni, a bennük lévő tápanyagokat hasznosítani tudjuk, nem terhelik meg túlzottan a testünket, -megfelelő arányban fogyasztva- szervezetünk egyensúlyát megőrizzük, ellenállók maradunk, egyszerűen fogalmazva ezekkel vagyunk jól.

A paleolitban nyoma sem volt a gabonaféléknek. Tejet és tejtermékeket sem fogyasztottak őseink évmilliókon át (hiszen a vadon élő állatokat nem lehetett megfejni).

A nyilvánvaló szakadék, ami a vadászó-halászó-gyűjtögető és a nyugati (mai) életmódot elválasztja 10 ezer évvel ezelőtt nyílt meg, az állattenyésztés és földművelés 10 ezer évvel ezelőtt alakult ki. Ez nagyon rövid idő ahhoz, hogy a szervezetünk megfelelően alkalmazkodni tudjon a gabonák, kukorica, rizs, burgonya és a tej befogadására. Ezért ezek fogyasztása, károsítja a szervezetünket, ezáltal megbetegíti az emberiséget.

A paleolit étrend fő vonásai:

  • a kőkori ember nem fogyasztott tejet és tejtermékeket
  • a kőkori ember nem fogyasztott gabonaféléket
  • nem sózta ételét
  • a vadon élő állatok sovány húsát ette. A fehérje fogyasztása jóval nagyobb volt, szénhidrátfogyasztása viszont sokkal alacsonyabb, mit a mai emberé.
  • ami szénhidrátot evett, abban nem szerepelt nagy keményítőtartalmú fajta (pl. burgonya, gabonafélék), csak gyümölcsök és zöldségek, vagyis a fogyasztott szénhidrátok glikémiás indexe és glikémiás telítettsége sokkal alacsonyabb, rosttartalma viszont sokkal nagyobb volt
  • a zsírok összetétele is más volt, kevesebb telített zsírt, viszont sok egyszeresen telítetlen és többszörösen telítetlen zsírokat fogyasztott, pl. sok omega-3-at

forrás: Loren Cordain - Szendi Gábor