A paleo táplálékpiramis

paleo táplálékpiramisA paleo diétát közelről nem ismerők hajlamosak azt hinni, hogy az étrendet követve szinte nem is lehet semmit fogyasztani, csak húst hússal. Ez nem igaz; sőt, a húsfogyasztás a paleóban egyáltalán nem is kötelező: sok vegetáriánus is ezt a diétát választja. Az állítás igazságtartalma mindössze annyi, hogy a diéta a fehérjedús élelmiszerek fogyasztására épít. Az úgynevezett paleo táplálékpiramis mutatja azon ételek ajánlott arányát, amelyeket az étrend engedélyez. A piramis alján a húsok, a halak és a tojás állnak; tehát ezekből javasolt a legtöbbet fogyasztani. Ezután következnek a zöldségek és gyümölcsök. A piramis harmadik szintjén állnak a „jó” zsírok, például az állati zsírok, az olívaolaj (csak hidegen, főzéshez-sütéshez nem használható) vagy például a kókusz- és a pálmazsír. A piramis csúcsán pedig az olajos magvak és az aszalt gyümölcsök találhatók. Ezek is egészségesek, azonban magas szénhidráttartalmuk miatt a paleo csak mértékkel ajánlja a fogyasztásukat. Természetesen még mindig sokkal jobb nassolnivaló az aszalt szilva vagy a tökmag, mint a chips vagy a ropi, hiszen gyorsan felszívódó szénhidrátok az előbbiekben nincsenek.

A paleo és a nyugati táplálkozási piramis különbségei

A nyugati táplálkozási piramis ezzel szemben teljesen másképp épül fel. Az alapját a teljes kiőrlésű gabonából készült ételek, a krumpli és a zöldségek adják, ezután következnek a tejtermékek, a fehér kenyér és a gyümölcsök, végül pedig a zsírok és a húsok. Több hónapnyi vagy akár évnyi paleózás után, a kellemetlen puffadástól, emésztési problémáktól, levertségtől vagy akár komolyabb betegségektől megszabadulva azonban már bárki láthatja, hogy nem tanácsos a nyugati piramis szerint étkezni. A közhiedelemmel ellentétben a sok hús és tojás nem okoz ízületi problémákat vagy magas koleszterinszintet, és nem a sertészsírban sült ételektől hízunk el, sokkal inkább a fehér kenyértől. Azok számára, akik részben súlyvesztés céljából vágnak bele a paleo diétába, érdemes az olajos magvakat, illetve a maglisztből készült ételeket a piramis tetején hagyni; akiknek viszont ez nem szempont, bátran ehetnek több paleo kenyeret vagy süteményt is.