A paleo diéta méregtelenítő hatása

paleo diétaAz élelmiszerekben található adalékanyagok, a vízzel és a levegővel a szervezetünkbe jutó szennyeződések és egyéb környezeti hatások miatt a testünkben nagy mennyiségű méreganyag halmozódik fel. Ezek hosszú távon legyengítik az immunrendszert, így hajlamosabbá válunk a különböző betegségekre, illetve az egyes szervek működésének hatékonyságát is rontják. Népszerűek a különféle méregtelenítő kúrák, amelyek ezen méreganyagok eltávolítását tűzik ki célul: a diétázó napokig csak folyékony táplálékot vagy gyümölcsöt fogyaszt, hogy megszabadíthassa a szervezetét a felhalmozódott szennyeződésektől, megemésztetlen anyagoktól. Azonban, ha a méregtelenítő kúra végeztével az illető visszatér a hagyományos táplálkozáshoz, ismét káros anyagokat visz be a szervezetébe, így a folyamat kezdődik elölről. Folytatás

A kókuszolaj mint bőrápoló

kókuszolajAz egyik legnépszerűbb paleolit alapanyag, a zsír, az olaj, a vaj és a margarin helyett is használható kókuszolaj vagy kókuszzsír nemcsak a konyhában jó segítőtárs. Jótékony hatásait a gyomrunk mellett a bőrünk is élvezheti, ha külsőleg is alkalmazzuk, ugyanis remek hidratálókrém, hajpakolás vagy masszázsolaj válik belőle. A trópusi tájakon, ahol a kókusz mindig rendelkezésre áll, előszeretettel spriccelik a kókuszolajat a bőrükre a helyi lakosok napolaj helyett, ugyanis megvédi őket a nap káros sugaraitól.

A bőr puhává és rugalmas tapintásúvá válik

A szobahőmérsékleten olaj, a hűtőben tartva pedig zsír állagú kókusztermék telített zsírsavakat, azaz közepes lánchosszúságú triglicerideket tartalmaz. A bőrre kenve az puha és rugalmas tapintásúvá válik. A kókuszzsír segít a bőr belsejében tartani a nedvességet, nem engedi távozni a pórusokon keresztül; így az hidratált lesz, nem szárad ki, és kevésbé ráncosodik. Rendszeres használatával a bőr egészségesebb hatást kelt, felszíne egyenletessé válik, a pórusok pedig kevésbé láthatók. Folytatás

Paleo fesztivál a MOM Parkban

paleorszagJúnius 24-én, szombaton Paleország Fesztivál címmel a paleolit táplálkozással kapcsolatos kiállítást és előadásokat szerveznek Budapesten, a MOM Park bevásárlóközpontban (XII., Csörsz utca 18.). A rendezvényen, amelynek fővédnöke Szendi Gábor, lesznek termékbemutatók, paleo kóstolók, kézműves foglalkozások és bábszínház gyerekeknek, koncertezik a Katáng és a Cimbaliband zenekar, a piactéren pedig mindenki beszerezheti a kamrából eddig hiányzó paleo alapanyagokat. Az ingyenes rendezvényre érdemes ellátogatnia mindazoknak, akik még csak most ismerkednek ezzel a táplálkozási formával, de azoknak a „haladó” paleósoknak is, akik az újdonságokra kíváncsiak. Folytatás

Kagyló, polip és tintahal – paleo fogások a tenger mélyéről

paleo tengergyümölcseA tengeri herkentyűk vegyes érzelmeket váltanak ki a fogyasztókból – egyesek rájuk sem bírnak nézni, mások viszont alig várják, hogy a tengerparti nyaralás alkalmával teletömhessék velük a hasukat. A tengeri halak és más élőlények fogyasztását nem csak a paleolit diéta ajánlja; paleósként viszont kifejezetten érdemes ezeket fogyasztani, főként magas ómega-3-zsírsav-tartalmuk miatt; de a polip, a tintahal, a kagyló és társaik számos más jótékony tulajdonsággal is rendelkeznek.

Kagyló

A kagylóban az ómega-3-zsírsav mellett nagy mennyiségű glükozamin található, amely „megolajozza” az ízületeket, így rugalmassá teszi a porcokat, segít megelőzni azok kopását, aminek köszönhetően a mozgásszervi bántalmak elkerülhetők. Folytatás

Paleo tejszínhab kókuszkrémből

paleo tejszínA paleo diétára áttérve egy ideig biztosan hiányoljuk kedvenc édességeinket, amíg rá nem jövünk, milyen finom desszerteket tudunk készíteni maglisztekből és természetes édesítőkből is. Szinte mindent újra lehet gondolni, a fagyitól kezdve a palacsintán át a tortákig. A sütik krémje készülhet magas kakaóvaj-tartalmú étcsokiból vagy kakaóporból és ghíből, a tésztájába pedig kerülhet kókuszzsír margarin helyett. Egy valami hiányzik csak: a tejszínhab, amely nemcsak a süteményeket dobja fel, hanem a krémeket, pudingokat, fagylaltokat, sőt, még egy tál epret is.

Vitamindús tejszínhab

Bár a hagyományos, tehéntejből készült tejszínből, cukor hozzáadásával nyert tejszínhabról természetesen le kell mondanunk; elkészíthetjük a paleós változatát, amely ugyanolyan krémes, levegős és édes lesz, mint a valódi. Folytatás

Paleós ételekkel tényleg jól lehet lakni?

paleo ételSokan szkeptikusan állnak hozzá a paleolit diétához, de azért kíváncsiak rá, mi is ez; ezért paleós ismerősük látványos eredményeit (jobb hangulat, egészségügyi problémák mérséklődése, súlyvesztés) elirigyelve úgy gondolják, adnak neki egy esélyt. Többen azonban már pár nap alatt feladják arra hivatkozva, hogy paleós fogásokkal egyszerűen „nem lehet jóllakni”. Úgy érzik, a fehér kenyérből készített szendvics helyett a tojásrántotta nem látja el őket elég energiával, fáradtak, kimerültek; ha pedig ebédre salátát fogyasztanak köretnek krumpli helyett, éhesek maradnak. Pedig, ha felülkerekednének ezeken a kezdeti „tüneteken”, később a diéta számtalan pozitív hatását tapasztalhatnák.

A váltás kezdeti hatásai

A kezdeti fáradtság oka lehet maga a váltás is; hasonlót érezhetünk egy méregtelenítő léböjtkúra első napjaiban, ez azonban hamar elmúlik. Folytatás

Paleósan sem kell lemondanunk a palacsintáról

paleo palacsintaA paleó diétára áttérve azt tapasztaljuk, hogy bizonyos, korábban naponta fogyasztott élelmiszerek egyáltalán nem hiányoznak, és nem is érezzük szükségesnek a pótlásukat. Vannak azonban olyanok, amelyek után továbbra is sóvárgunk, olyannyira, hogy akár meg is bánjuk, hogy áttértünk az új étrendre. Ilyen hatása van általában a kenyérnek, illetve kedvenc édességeinknek, süteményeinknek. De szerencsére maglisztekből is elkészíthetjük őket, így nem kell lemondanunk róluk a paleo diétát követve sem. Népszerű édesség a palacsinta: biztosan senki sem örülne, ha azt hallaná, hogy a továbbiakban sosem ehet. Pedig nem kell más, mint egy jó recept (nem mindegy, milyen maglisztet használunk) és egy kis kitartás.

Palacsinta gesztenyelisztből

A gesztenyelisztből, útifűmaghéj hozzáadásával készült palacsinta íze és állaga a megtévesztésig hasonlít a „valódiéra”, egyedül a színe sötétebb egy kicsit. Elkészítéséhez 1 kávéskanálnyi útifűmaghéjat tegyünk egy tálba, majd öntsünk rá 2 dl vizet. Turmixoljuk össze botmixerrel, és hagyjuk állni 10 percig, amíg a héj jól megszívja magát: teljesen felveszi a vizet, és zselés állagúvá válik. Folytatás

Így szerettethetjük meg a gyerekekkel a paleót

sült zellerHa a háziasszony elhatározásából a család áttér a paleo diétára, a családfő még könnyebben elfogadja a változást, hiszen megérti, hogy mindez az egészsége megőrzését szolgálja. Ő a betegségek megelőzése végett hajlandó arra, hogy lemondjon a kenyérről, a tejről és a tésztáról, és zöldségköretet fogyasszon burgonya helyett. Egy idő múlva pedig megszokja, és az eredményeket (jó közérzet, egészség, testsúlycsökkenés) tapasztalva meg is szereti az új diétát és a paleo fogásokat. A gyermekek esetében már nem ilyen egyszerű a helyzet: őket nem érdekli, valami egészséges-e, csak az, hogy finom legyen. Kétfélét főzni viszont egyik háziasszony sem szeretne. Szerencsére nem is kell; néhány trükk segítségével a gyerekekhez is közelebb hozhatjuk a paleót.

„Sült krumpli” zellerből

Ha a kicsi hiányolná kedvenc sült krumpliját, készítsünk neki – burgonya helyett zellerből. Ha a zöldséget a szokásos hasábokra vágjuk, és kisütjük sertés- vagy kókuszzsírban, hasonló színe és állaga lesz, mint a sült krumplinak – az íze pedig még érdekesebb is. „Krumplipürét” is készíthetünk belőle, ha puhára pároljuk, majd botmixerrel pépesítjük. Folytatás

A paleo táplálékpiramis

paleo táplálékpiramisA paleo diétát közelről nem ismerők hajlamosak azt hinni, hogy az étrendet követve szinte nem is lehet semmit fogyasztani, csak húst hússal. Ez nem igaz; sőt, a húsfogyasztás a paleóban egyáltalán nem is kötelező: sok vegetáriánus is ezt a diétát választja. Az állítás igazságtartalma mindössze annyi, hogy a diéta a fehérjedús élelmiszerek fogyasztására épít. Az úgynevezett paleo táplálékpiramis mutatja azon ételek ajánlott arányát, amelyeket az étrend engedélyez. A piramis alján a húsok, a halak és a tojás állnak; tehát ezekből javasolt a legtöbbet fogyasztani. Ezután következnek a zöldségek és gyümölcsök. A piramis harmadik szintjén állnak a „jó” zsírok, például az állati zsírok, az olívaolaj (csak hidegen, főzéshez-sütéshez nem használható) vagy például a kókusz- és a pálmazsír. A piramis csúcsán pedig az olajos magvak és az aszalt gyümölcsök találhatók. Ezek is egészségesek, azonban magas szénhidráttartalmuk miatt a paleo csak mértékkel ajánlja a fogyasztásukat. Természetesen még mindig sokkal jobb nassolnivaló az aszalt szilva vagy a tökmag, mint a chips vagy a ropi, hiszen gyorsan felszívódó szénhidrátok az előbbiekben nincsenek. Folytatás

Miért egészségesebbek az idénygyümölcsök?

idénygyümölcsökÉrdemes kihasználni a tavaszi-nyári gyümölcsszezont, és nemcsak ebéd után enni egy kis epret, szilvát vagy barackot desszertnek, hanem akár reggelire turmixként vagy vacsorára gyümölcssalátaként is. Természetesen az év többi időszakában is ehetünk déli-, mirelit vagy aszalt gyümölcsöt, de a friss idénygyümölcsök nemcsak finomabbak, hanem egészségesebbek is. A paleo diéta így inkább ezek fogyasztását ajánlja, hiszen azon élelmiszereket javasolja elsősorban, amelyekben nincs mesterséges adalékanyag, minél kevésbé feldolgozottak, és minél több hasznos tápanyagot tartalmaznak.

Gyümölcsfogyasztással karban tarthatjuk az emésztésünket

A gyümölcsökben a rengeteg rost mellett vitaminok (elsősorban C-vitamin, de B-vitaminok is) és ásványi anyagok (vas, kálium, magnézium, foszfor) találhatók, így rendszeres fogyasztásukkal karban tarthatjuk az emésztésünket (megelőzhetjük például a székrekedést), és megerősíthetjük az immunrendszerünket, így az jobban ellenáll a betegségeknek. Mivel az idénygyümölcsök leszedés után azonnal a piacra vagy a boltok polcaira kerülhetnek, sokkal kevesebbet veszítenek vitamintartalmukból, mint azok, amelyeknek sokszor heteket kell utazgatniuk külföldről, mire ideérnek hozzánk. Folytatás